Доц. д-р Любка Алексиева,
проф. д-р Илиана Мирчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-7.4
Резюме. STEM е все по-приоритетна образователна област в световен и национален мащаб, която цели подготовката от най-ранна възраст на младите хора за активно участие в собственото им бъдеще. За това свидетелстват различни международни и национални програми и проекти, а усилията на много учени са фокусирани към подготовката на учителите за използване на подходящи интегративни подходи на STEM обучение. В тази посока е и настоящото изследване, чийто фокус е върху нагласите, отношенията и подготовката на началните учители за преподаване на STEM, които формират основата на компетентностите им в тази област. За целта в края на учебната 2021/2022 г. е проведено онлайн анкетно проучване със 150 начални учители, което включва въпроси от няколко области, свързани с готовността на учителите за STEM обучение (техните знания, подготовка, нагласи и отношения). Резултатите от изследването демонстрират позитивната нагласа на началните учители за преподаване на STEM, но открояват и някои дефицити в техните компетентности, най-вече свързани с ресурсното осигуряване и специфичните методически изисквания. Изводите от проучването могат да послужат като насока при проектирането на курсове както за университетската подготовка на началните учители, така и за професионална квалификация на действащите учители.
Ключови думи: STEM обучение; начални учители; професионална подготовка